Jazz a Little Otherwise čili nadmíru povedené patnáctiny

Pravidelným návštěvníkem festivalu Jazz a Little Otherwise je i známý hudební publicista a moderátor Ilja Kučera ml. Pro Lanškrounsko.cz zhodnotil průběh letošního ročníku, který včera začal v 19 hodin a končil až téměř hodinu po půlnoci:

 

Jubilejní už patnáctý ročník velmi osobitého hudebního festivalu Jazz a Little Otherwise proběhl tuto sobotu v útulném prostředí lanškrounského zámku. Jeho dramaturg a duchovní i praktický otec, lanškrounský muzikant a skladatel Ilja Michalec namíchal i tentokrát velmi chutné, vyvážené a přitom různorodé hudební menu. Věren poslání festivalu dávat prostor neotřelým novým a nekonformním cestám jazzové muziky, sezval čtveřici odlišných kapel s jedním společným jmenovatelem – poctivým jazzbluesovým fundamentem a originálním přístupem.

Večer otevřel krátce po devatenácté hodině jeho už neodmyslitelný moderátor Karel Pokorný. Svým velmi osobním a přitom naprosto nevtíravým projevem nastolil od prvních vteřin domáckou a v tom nejlepším slova smyslu přátelskou atmosféru. Atmosféru, která smazává bariéru mezi jevištěm a hledištěm, mění ji ve společně sdílený hudební zážitek, což Pokorný tentokrát podtrhl i tím, že celý koncert uváděl bez mikrofonu.

Jako první přivedl na scénu mnohačlennou kapelu Jamchestra z Brandýsa nad Labem. Ta si získala diváky dynamickými a rytmicky nadupanými groovy, které sice připomínají módní elektronické smyčky, ale zahrány rukama, působí daleko intenzivnějším až strhujícím dojmem. K nim Jamchestra přidává i vydatnou porci improvizace, což konec konců odpovídá názvu formace. 

Dalšími účinkujícími se pak stali členové kapely Kaderus Blues z nedaleké Moravské Třebové. Sympatická smíšená parta (stejně jako v případě Jamchestry) nabídla svěží koláž country, folku, blues a cajon se zjevnou náklonností k latinsko-americkým rytmům. Jejich projev se pohyboval od bodidleyovských poloh přes chytlavé nápěvy s dobře sezpívanými vokály po nostalgičtější šansony s lehce latinskou rytmikou.

Další odlišnou náladu vneslo do festivalového večera vystoupení pražské kapely Sarah & The Adams. Zpěvačka Šárka Adámková za zády s výraznou muzikantskou sešlostí posunula večer směrem k dospělému písničkářskému popu. Její hudba je namíchána z ingrediencí jako country, folk, blues a nechybí ani přísady jazzu vlastní jejím proměnlivým spoluhráčům. „Já jsem ještě nikdy nehrála v obýváčku, v zámeckém obýváčku,“ přiznala zpěvačka a lze, myslím, plně důvěřovat tomu, že její okouzlení atmosférou a místem bylo opravdové a nestrojené.

Jestliže se Šárka Adámková pohybovala v hudebních vodách blízkých třeba takové Suzanne Vega, pak ze zcela jiných ryze jazzových oceánů čerpala poslední dáma večera, americká zpěvačka Aubrey Johanson. Navzdory ustáleným představám o robustních dámách černé pleti, jimž je vyhrazeno království jazzové, opanovala pódium společně s vybranou sestavou českých muzikantů štíhlá plavovláska, která je navíc nejmladší lektorkou zpěvu na prestižní Berklee Collage of Music. Expresivní moderní vokální jazz je nezřídka kdy poněkud komplikovaný pro běžného posluchače, ale charismatická Američanka lanškrounské publikum přesto strhla. Navíc by asi bylo nespravedlivé pro návštěvníky tohoto festivalu jednoduše použít termín „běžný posluchač“. Publikum si získala i uvítáním ve velmi solidní češtině a  jazzfolklórní písní Rosička, v níž se rovněž se ctí zhostila jí tak vzdáleného slovanského jazyka.

Nezbývá než konstatovat, že patnáctiny  Jazz a Little Otherwise se podařilo oslavit skutečně důstojným a navíc velmi příjemným způsobem a těšit se  na ročník následující.  

 

Ilja Kučera ml.

 

Program:

2015 plakat

 

01-jamchestraJAMCHESTRA

Jamchestra  je soubor sedmi  muzikantů z Brandýsa nad Labem a okolí, které spojuje chuť improvizovat a experimentovat, a to i na pódiu, a hledat společný zvuk. Písně nemají  stálou formu, na každém koncertě mohou znít jinak a Jamchestra dokáže  podle  prostředí a nálady posluchače roztančit i hypnotizovat Stejně dobře si je  můžete užít na open-air festivalu, v klubu i na ulici. V jejich tvorbě se promítá vliv jazzu, drum'n'bassu i undergroundu. Kapela říká, že je inspirují mělci jako Cinematic Orchestra nebo Nils Petter Molvaer. Pro ty, kdo chtějí škatulkovat, hrají nu-jazz, ale rádi svému stylu říkají neuro-ambient.

Aniela Chudzik – zpěv

Diana Winklerová – příčná flétna, hoboj, anglický roh a theremin

Jessica Boufala – djembe, conga

Karel Majer – trombón

Zdeno Beyer – kytara

Láďa Hrubec – baskytara

Jakub Němec – bicí

 

 

02-kaderus bluesKADERUS BLUES

Kapela vznikla  v roce  1994 a po hudebním tápání v osmdesátých letech se muzikanti vrátili k základům, podle kterých začínali po roce 1970. Repertoár  postavili  na elektrickém blues a rhythm-n-blues a využili i řadu  akustických nástrojů. Současný sound  se posunul do elektroakustické  polohy a  přispělo k tomu i začlenění akordeonu a elektrifikovaných houslí. Styl kapely není jednoznačně vymezený, ale prolínají se v něm zkušenosti,  osobnosti a ego jednotlivých hráčů. Blues, country, šanson, dnes neobvyklé zapojení bottlenecku, to vše se přetaví do převzaté i vlastní tvorby.Autory vlastních skladeb jsou Kid Moravec a Kopčem Smékal původně s náměty básníka Rudy Berana. 

Současné texty jsou z pera zpěvačky Luby.

 

Luba Kamenická – zpěv, akordeon

Bára Křivinková – zpěv, housle

Vladimír Moravec – basa, kytara, zpěv

Petr Smékal – kytara, zpěv

Zdeněk Frýbort – bicí 

 

 

03-sarah a the adamsSarah & The Adams

Máte-li rádi písničky a mandlově hořkosladký zpěv Norah Jones, nepochybujeme, že vás zaujme i  Šárka Adámková aka Sarah a její doprovodná kapela The Adams. Hned od prvních tónů pocítíte lehkost a pozitivní energii čišící z jejich muziky.Šárka Adámková si sama napsala většinu melodií i textů, prostých a nekomplikovaných, ale přesto velice chytrých. Vynikající muzikanti v kapele pak ochucují její písně nejrůznějšími příchutěmi: tu jazzem, jinde  rockem, často country a chvilkami třeba i názvuky reggae. Nikdo se netlačí dopředu, neuslyšíte žádná zbytečná sóla, všichni poctivě slouží písničkám. Vedle Šárky Adámkové, střídající piáno a wurlitzer, tvoří jádro kapely kytarista a příležitostný zpěvák Michal Gregor. Countryovější nádech dodává písničkám pedal steel, banjo, mandolína a rezofonická  kytara Josefa Štěpánka.

 

Šárka Adámková - zpěv, klavír, ukulele

Michal Gregor - ak, el, kytara, zpěv 

Josef Štěpánek - el.kytara, pedal steel kytara, banjo 

Jaromír Honzák - kontrabas,basová kytara 

Petr Ptáček -bicí

 

 

04-aubrey johnsonAubrey Johnson (USA)

Aubrey Johnsonová je americká jazzová zpěvačka žijící střídavě v New Yorku a Bostonu, kde učí na slavné Berklee. Ja zároveň skladatelkou a pedagožkou, která se specializuje na vokální jazz a brazilskou hudbu. Je držitelkou titulu "Master of Music" v oboru jazz na konzervatoři v Nové Anglii (New England  Conservatory). V roce 2013 vydala své debutové album s doprovodnou kapelou, vedenou saxofonistou Gregem Osbyhm, na labelu Ihned Circle Music. V roce 2011 nastoupila  do hlasového oddělení na slavné Berklee  College of Music v Bostonu a stala se zde nejmladší učitelkou jazzového zpěvu v historii této prestižní školy. Aubrey během své kariéry koncertovala nebo nahrávala s takovými jazzovými velikány jako jsou Bobby McFerrin, Lyle Mays, Steve Rodby, Mark Walker, Paul McCandless, Fred Hersch a Jimmy Cobb.

Z tisku: 

"Jestli chcete slyšet jazzovou zpěvačku, která opravdu ví, co je autentický jazzový zpěv, která může přednést oduševnělou pomalou baladu, která výborně scatuje, je technicky komplexně vybavena, důvěryhodně zvládá rychlé změny tempa, a skvěle swinguje, tak Aubrey Johnson je vaše holka. Tato trojnásobná vítězka ankety nadějí DownBeatu vás dostane hned na první poslech.“ (profesorka Diana Spradling, Jazz Studies, Western Michigan University) 

 

Aubrey Johnson – zpěv

Marcel Bárta - saxofony

Marek Novotný – piáno

Petr Tichý – kontrabas

Tomáš Hobzek - bicí